„Meklaren F1“ slavi 20. rođendan

Bez autora
Jun 06 2010

Ne tako davne 1988. godine „Meklaren Formula 1 tim“ je predvođen Alanom Prostom i Airtonom Senom trijumfovao na 15 od ukupno 16 trka. Suverenost crveno-belih bolida pogonjenih „Hondinim“ motorom na trenutak je prekinuo samo Gerhard Berger (Ferari) trijumfom na domaćem terenu u Monci. Negde u tom trenutku, za vreme VN Italije, šef tima za razvoj Gordon Marej predložio je Ronu Denisu stvaranje superautomobila sa najnaprednijom F1 tehnologijom. Razvoj budućeg „kralja ulice“ počeo je 1990. i danas legendarni „meklaren F1“ proslavlja svoj 20. rođendan. Marej je na brzinu nacrtao skicu sportskog troseda, sa vozačevim sedištem postavljenim na sredini, a kao savetnik na projektu radio je i šampion F1 Airton Sena. „Meklaren F1“ je u startu trebalo da se razlikuje od svega ostalog na četiri točka što je ljudski rod imao priliku da vozi. U pitanju je bio prvi automobil sa karbonskom monokok šasijom, kao kod bolida Formule 1. Takođe, za izolaciju kabine od motora korišćene su zlatne folije, a većina komponenti je urađena u jednom delu, radi uštede težine. Naime, „meklaren F1“ je težak samo 1.140 kilograma, koliko i „folksvagen golf II“.

„Meklaren F1“ slavi 20. rođendanNe tako davne 1988. godine „Meklaren Formula 1 tim“ je predvođen Alanom Prostom i Airtonom Senom trijumfovao na 15 od ukupno 16 trka.

Suverenost crveno-belih bolida pogonjenih „Hondinim“ motorom na trenutak je prekinuo samo Gerhard Berger (Ferari) trijumfom na domaćem terenu u Monci. Negde u tom trenutku, za vreme VN Italije, šef tima za razvoj Gordon Marej predložio je Ronu Denisu stvaranje superautomobila sa najnaprednijom F1 tehnologijom. Razvoj budućeg „kralja ulice“ počeo je 1990. i danas legendarni „meklaren F1“ proslavlja svoj 20. rođendan.

Trosed, a ne dvosed

Marej je na brzinu nacrtao skicu sportskog troseda, sa vozačevim sedištem postavljenim na sredini, a kao savetnik na projektu radio je i šampion F1 Airton Sena. „Meklaren F1“ je u startu trebalo da se razlikuje od svega ostalog na četiri točka što je ljudski rod imao priliku da vozi. U pitanju je bio prvi automobil sa karbonskom monokok šasijom, kao kod bolida Formule 1. Takođe, za izolaciju kabine od motora korišćene su zlatne folije, a većina komponenti je urađena u jednom delu, radi uštede težine. Naime, „meklaren F1“ je težak samo 1.140 kilograma, koliko i „folksvagen golf II“.

BMW-ov motor

Kao uzor po pitanju upravljivosti uzeta je „honda NSX“, ali je Marej testirao sve najbolje superautomobile devedesetih („lamborgini dijablo“ i „ferari F40“) kako bi izbegao zamku pravljenje nečega što već postoji. Logično, motor za „meklaren F1“ je zatražen od „Honde“, ali su Japanci, zaokupljeni Formulom 1, odbili da se uključe u čitavu priču. Priliku je osetio i iskoristio BMW, koji je ponudio atmosferski 6,1-litarski V12 sa 636 konja i 610 Nm obrtnog momenta. Marej je tako dobio agregat sa 86 KS više od traženog, koji je bio samo 16 kilograma teži od „idealne težine“. Lagana konstrukcija i nadljudska snaga omogućili su „meklarenu F1“ neverovatne performanse, pa tako od nula do 100 km/h ubrzava za 3,2 sekunde, dok kilometar iz mirovanja prelazi za 19,6 sekundi sa maksimalnom brzinom od 285 km/h. „Meklaren F1“ sa „blokadom“ na 7.500 obrtaja u minutu postigao je maksimalnih 372 km/h, dok je specijalna verzija 1998. godine postavila svetski rekord sa izmerenih 386,47 km/h. Rekord je kasnije oborio „bugati vejron“ (408,5 km/h), ali je F1 i dalje ostao najbrži automobil sa atmosferskim motorom, bez turbo pomagala. Verzija „meklaren F1 GTR ’95“ je 1995. osvojila prvo, treće, četvrto, peto i 13. mesto na trci „24 sata Le Mana“.

Samo 106 komada


Automobil je zvanično predstavljen 28. maja 1992, dok je isporuka počela decembra naredne godine. Prvi modeli su koštali 778.000 dolara, dok danas na aukcijama dostižu cenu i do 4,1 milion dolara. Ukupno je do 1998. godine proizvedeno 106 automobila - 64 standardna, devet „GTR ’95“, pet „LM 1996.“, devet „GTR ’96“, tri „GT 1997“, deset „GTR ’97“ i šest prototipa. Britanska kompanija je povodom 20-godišnjice pozvala sve vlasnike na ekskluzivnu večeru u tehnološkom centru „Meklarena“ u Vokingu, na kojoj se pojavio najveći broj F1 do sada - ukupno 21.

Naslednik je MP4-12C


„Meklaren“ je 2009. predstavio model MP4-12C koji nije pravi naslednik F1, ali nastavlja lozu superautomobila. Pod haubom atraktivnog dvoseda nalazi se 3,8-litarski tvin-turbo V8 motor sa 600 konja. Isporuka „meklarena MP4-12C“ počinje narednog proleća, a cena će biti između 125.000 i 175.000 funti. Njegovi direktni rivali su „ferari 458 italija“ i „lamborgini galjardo LP-560“.

Ocenite tekst
Komentari
Prikaži više 
 Prikaži manje
Ostavite komentar

Prijavite se na Vaš nalog


Zaboravili ste lozinku?

Nov korisnik